Pirenne geeft les

Na zijn studie in Rome werd Pirenne voor korte tijd docent muziek aan het Bossche kleinseminarie Beekvliet. Maar zijn kracht lag niet in het lesgeven aan rumoerige pubers. Beter kon hij overweg met jongeren die muzikaal getalenteerd waren. In 1959 werd hij gevraagd om de zieke Nico de Goede, docent gregoriaans aan het Brabants Conservatorium in Tilburg, te vervangen. Een jaar later vroeg men hem om les te geven aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Zo begon zijn meer dan dertig jaar durende docentschap. Aanvankelijk gaf Pirenne gregoriaans en theorie, na enige jaren hoofdvak orgel. Van 1969 tot 1980 was hij tevens docent orgel aan het Stedelijk Arnhems Conservatorium.
Tijdens zijn vele docentschappen heeft Pirenne talloze organisten in spe opgeleid. Hij werd gewaardeerd om zijn medemenselijkheid, beminnelijkheid en muzikaliteit.

Docent
kerkorgel