Maurice Pirenne

Maurice Pirenne, geboren in Tilburg op 29 november 1928, studeerde filosofie en theologie op het grootseminarie in Haaren van 1946 tot 1952, in combinatie met een conservatoriumopleiding te Tilburg (diploma orgel 1950). Na zijn priesterwijding in 1952 vervolgde hij van 1953 tot 1958 de muziekstudie aan het Pontificio Istituto di Musica Sacra in Rome. Ferruccio Vignanelli was daar zijn leermeester voor orgel (Magisterium summa cum laude probatus 1956), Domenico Bartolucci voor compositie (Magisterium magna cum laude probatus 1957) en Igino Anglès en Eugène Cardine voor musicologie. Van 1958 tot 1960 volgde hij colleges muziekwetenschap aan de Rijksuniversiteit Utrecht. In dat laatste jaar kreeg hij, samen met zijn Romeinse studiegenoot Mathieu Dijker, de aanmoedigingsprijs van de Pascal Schmeits-stichting.

verder
handtekening Maurice Pirenne