Maurice

In 1965 wordt Pirenne benoemd tot rector cantus (dirigent) van de Schola Cantorum, het kathedrale koor van de Sint-Jan in 's-Hertogenbosch. Als opvolger van Floris van der Putt geeft Pirenne met grote deskundigheid en veel bezieling leiding aan Die Sangeren Onser Liever Vrouwen. Een belangrijke stap is het openstellen van het jongens- en mannenkoor voor meisjes en dames. Onder zijn directie weet hij op allerlei vlakken, maar vooral muzikaal gezien, het koor tot grote hoogte op te stuwen. Composities van hofcomponist Josquin en andere Renaissancewerken worden gecombineerd met muziek uit de Bossche koorboeken van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap als de Missa Gaude Barbara van Adrian Willaert en de Missa Quam pulchra es van Noel Bauldeweyn. Ook de hedendaagse kerkmuziek is in uitstekende handen bij de rector cantus. De missen Super Ave Maria en Super nomen Jan Hoes, beide van Brabander Louis Toebosch, doen hun intrede, alsmede composities van Domenico Bartolucci, Matthieu Dijker, Mathieu Geelen en niet te vergeten van Pirenne zelf. Ook werkt het koor mee aan diverse activiteiten als het 'Josquin des Prez'-jaar in 1971, de viering van 700 jaar koorzang in de Sint-Janskathedraal in 1973-1974 en het pausbezoek in 1985. De hoge kwaliteit van de Schola Cantorum en haar rector cantus blijven niet onopgemerkt. Als blijk van grote waardering van het stadsbestuur van 's-Hertogenbosch aan het adres van de Schola en haar rector cantus krijgt het koor in 1974 de Jeroen Bosch-penning. In 1983 krijgt de Schola uit handen van de naamgever de Albert Swane-prijs. In 1998 zal Pirenne deze prijs zelf ook ontvangen en in 2007 wordt door de gemeente 's-Hertogenbosch de Jeroen Bosch-penning aan hem overhandigd.
In 1991 verruilt Pirenne het dirigeerstokje voor de orgelbank. Op die manier mocht hij nog jarenlang zijn bijdrage leveren aan de liturgie in de Sint-Janskathedraal.

Rector Cantus
kerkorgel