Pentekening

In februari 2016 werd de stichting getipt over het op de markt komen van een pentekening van het groot orgel van de Sint Jan uit ca. 1880. Het kunstwerk is van de hand van de Engelsman Arthur G. Hill, orgelbouwer en onderzoeker. Hill maakte een orgelreis door Europa waarbij hij de mooiste en meest interessante orgelkasten op papier vastlegde. In 1883 verschenen deze in een boek The Organ-cases and organs of the Middle Ages and Renaissaince.

In de zomer heeft de stichting het werk aangeschaft met tussenkomst van antiquair Theo Daatselaar uit Zaltbommel. In november is het werk in bruikleen gegeven aan het Sint-Jansmuseum. Het 70 x 170 cm metende kunstwerk kenmerkt zich door een grote gedetailleerdheid. Het Sint-Jansmuseum was erg verheugd met de komst van het werk. Tijdens een bijeenkomst in het museum is het werk onthuld door burgemeester Rombouts en mgr. De Korte.

De pentekening is in het Sint-Jansmuseum naast de kathedraal te bezichtigen.

Pentekening fotograaf Albertine Dijkema.jpg