Psalm 150

Overig

1965 - 1977 SATB, fluit, hobo, klarinet (bes), fagot, 2 trompetten, 2 hoorns (F) en 3 trombones

In 1965 componeerde Maurice Pirenne 'Psalm 150', voor vierstemmig gemengd koor en orgel. De compositie kwam tot stand in opdracht van het toen veertig jaar oude Nederlands Instituut voor Katholieke Kerkmuziek te Utrecht.

Voor het concert dat in 1977 werd gegeven ter gelegenheid van Pirenne’s 25-jarig priesterschap, verving de componist de orgelpartij door een ensemble van fluit, hobo, klarinet (bes), fagot, contrabas, 2 trompetten, 2 hoorns (F) en 2 trombones. In 1984 nam een (derde) trombone de plaats in van de contrabas, voor een plaatopname van de Schola Cantorum van de Sint-Janskathedraal te ’s-Hertogenbosch. Dit is tevens de uitgegeven versie. Het ‘alleluia’ kan door de hele kerkgemeenschap worden meegezongen.