Concert koor, orgel en carillon

Concert koor, orgel en carillon

Datum: 05-06-2009 Tijd: 20.30 uur Locatie: Sint-Catharinakerk te 's-Hertogenbosch

Het Brabants Kamerkoor presenteert in samenwerking met de Bossche Beiaardstichting Voices, Pipes & Bells.
Op het programma staat Het Carillon van Maurice Pirenne.

Met wereldpremières van Bart van Dongen| Paul Frankhuijzen | Joost van Balkom

Tevens presentatie van nieuw uitgegeven werk van Maurice Pirenne:
* ‘Het Carillon’ voor koor, orgel en carillon

Toegang gratis - Reserveren via www.brabantskamerkoor.nl

Samen met de Bossche Beiaard Stichting organiseert het Brabants Kamerkoor in juni 2009 het programma Voices, Pipes & Bells, een programma voor koor, orgel en beiaard. Speciaal voor deze bijzondere bezetting zijn drie nieuwe composities geschreven, die tijdens dit project in première gaan.

Voor de combinatie van koor, orgel en beiaard moeten als het ware de kerkmuren worden geslecht en de kerktoren worden afgebroken. De beiaard daalt af uit de hoge klokkentoren en voegt zich bij koor en orgel. De grenzen tussen de kerkmuziek en de wereldlijke muziek wordt bij wijze van spreken letterlijk opgeheven.

Hoewel koren, orgels en klokkentorens al eeuwenlang in de nabijheid van elkaar vertoeven, is er praktisch geen repertoire voor deze bezetting gecomponeerd. Maar nu weten we waarom: deze bezetting levert bijna onoverkomelijke technische problemen op. In de 21ste eeuw brengt de techniek redding. Met behulp van uitgebreide technische hulpmiddelen worden in het project Voices, Pipes & Bells de drie elementen eindelijk bijeengebracht, zodat iedereen kan zien en horen hoe prachtig ze samen klinken!